1/2/10

web phishing and scam.

askum

hari ni aku nk tulis skit hal berkaitan "web phishing dan scam"

kenapa aku tulis benda nie.?sebab aku nak clean balik nama aku nie ha..
ade "makhluk allah" mesej aku kata aku ceroboh email dia..?
wat the FUCK? aiyo..awak di k.l dan aku sekarang di kota bharu nie ha..mcm mana la ko boleh pikir
cakap aku yang ceroboh email ko..?
sebab aku tahu password ko yang dulu..? atau
sebab password kite sama..?
sekarang ko dh tukar password..dan macam2 lagi ko dah tukar kan..?
ala mesti ko tak kan percaya ..mesti ko maki hamum aku ko cakap aku yang tukar2 password ko jugak sebab aku ni budak it..? aiyooo kepala hadas mu!
come on ari ni aku cuba terangkan dari A to Z kt ko..kalau aku terangkan dengan bercakap atau sms confirm 100% ko akan tak percaya dan aku akan di maki hamun secara percuma.

Terdapat banyak fake site dan ada antara ko aku dan semua orang diantaranya yang telah tertipu . Fake site, adalah sebahagian daripada perancangan awal yang dimulai dengan phishing.
sebab itu lah aku selalu bookmark website yang aku selalu kunjungi..dan email aku mengunakan gmail sahaja untuk urusan rasmi dan peribadi..
ala tak kan ko tak ingat kot..masa aku pergi kat umah ko aku pernah bagitau kalau nk bukak website mest perhati betul2 url website 2.kan..?alah kalau ko buat2 lupe peduli ape ! satu sen pun aku tak rugi miahahahahah

ok lets start

apakah web phishing..?
Phishing, mengikut wikipedia ialah
In computing, phishing is the act of attempting to fraudulently acquire sensitive information, such as passwords and credit card details, by masquerading as a trustworthy person or business with a real need for such information in a seemingly official electronic notification or message (most often an email, or an instant message). It is a form of social engineering attack. (http://en.wikipedia.org/wiki/Phishing)
Dalam ayat yang lebih difahami, phising dalam maksud pengkomputeran ialah aktiviti penyamaran yang dilakukan oleh sesetengah pihak yang mengaku datang dari pihak-pihak yang boleh dipercayai dengan maksud untuk mendapatkan maklumat sensitif seperti password dan butir-butir kad kredit.

Mungkin korang pandai-pandai masukkan email dan pasword korang kt website yang tak dikenal pasti selamat atau tidak. Aktiviti ni di panggil phishing. Phishing ni adalah salah satu jenayah cyber.

Untuk itu, berhati-hati ketika memasukkan username dan password anda. Pastikan, anda melihat adress bar di atas pelayar Internet anda sebelum memasukkan username dan password. Seelok-eloknya, JANGAN login langsung dari email/YM/MSN tetapi dari alamat yang anda telah bookmark terlebih dahulu.


scam

Dulu pon aku selalu sangat kena spam. Email dulu mak ai. Paham-paham la baru nak kenal internet.hehe Guna sana guna sini. ntah mana-mana website pon letak je email. Pastu ha sehari ja inbox 30-50 email masuk.gila popular.. korang kira la klu seminggu? sebulan? ye memang semak gila. Jadi, nasihat aku kat ko kena ada email sekurang-kurangnya 2 akaun email. 1 untuk kegunaan main-main. dan 1 lagi untuk kegunaan rasmi misalnya untuk hantar assignmen ke, mintak keja ka. kan tak berserabut. Alah korang buat jela banyak mana pon. Email free kan?hehe yang penting korang perlu pandai uruskan. ok aku teruskan lagi. Spam ni mmg sangat sohai . sebabnya kita tak boleh nak hentikannya sebab ada robot dok hantar. pastu tambah lg dia sebarkan lagi alamat email kita kat robot-robot lain. ? Kali ni saya nak share sikit tips untuk mengelak dari spam ni kesan email .

1. Jangan tinggalkan/tunjukkan email korang di website yang dicurigai
Mana-mana website yang mintak korang untuk berikan email korang. Sila pastikan website itu Betol-betol nampak professional. Korang boleh bezakan website yang pro? Itu aku pon tak dapat nak ajar la. Tapi profesional tu maksud kemas, bersih dah cantik. Bukan website yang dibuat alah kadar dan susunan pon tak betol. Gunakan gerak hati ko.cewahh.

2. Jangan tinggalkan email korang yang original
Maksudnya disini jangan tinggalkan email korang bulat-bulat. Contohnya email korang spambodoh@yahoo.com, so janganlah korang letak email korang dimana2 page email korang tu. silalah letak pengganti bagi “@” itu. contohnya korang letak [at] jadi begini spambodoh[at]yahoo.com. klu nak lebih selamat korang boleh jugak buat macam ni spambodoh[at]yahoo[dot]com. Dengan cara ini hanya manusia normal sahaja dapat baca email korang. Robot-robot spam durjana itu tak akan dapat mengesan email korang. Nampak pon macam cool kan?hekhek.lagi2 la kat facebook tu..cube la cik noranz yang "BIJAK LAGI PANDAI" tengok kat fesbuk aku ade tak aku letak email aku..?xda kan..

3. Tukar email korang dalam bentuk imej.
Haa ini yang menarik ni. aku cukup suka cara ni. sebabnya sangat mudah untuk korang buat dan cantik pulak. Cara ni jugak boleh buatkan robot-robot spam itu tak dapat baca/curi.
ko nak..?senang jer ko kena blanje aku tako tao kat jusco..ahaks miahahaha!gurau jer
kalau nak aku boleh ajar..

4. Turn off email updates/notification yang tak penting pon.
Updates atau notification dari website-website yang boleh dipercayai mmg lah bukan spam. tetapi, kadang-kadang menyampah jugak kan? ingat ada email penting. alih2 ada org komen kt wall facebook.haa itu je pon kan? tak perlu kot notify kt email. boleh je korang online 24jam kt facebook. mesti la tau sapa komen sapa tak. so benda-benda mcm tu sangatlah tak penting. boleh off. satu lagi newsletter dari website ntah apa-apa yang korang subscribe. Korang ni masa register tak payah la tick kat subscribe newsletter. bukan korang paham pon apa dia iklankan updates tu. klu paham pon bukan berguna ye x?

keylogger.

ada sesetengah spyware ni pandai2 cari jalan masuk, pastu duk diam2 log passwd, pastu send file logger tu.. so, maybe komputer /laptop ko dah dihuni makhluk trojan tu.. clean/format je terus..dan lagi satu kalau nak buka email /ym/fb/msn maybank2u dan cimbclick ko jangan la bukak di tempat public contohnya library sekolah,cyber cafe ,komputer kawan2 ko dan lab komputer dkolej..memang la tidak digalakan sangat k..kalau dah gatal sangat nak bukak pandai2 la tanggung jangan la sabitkan aku yang jauh gila babi dari tempat ko tu k..err lagi satu kalau ko bukak email dan macam2 lagi berkaitan..kalau lambt loading mesti dah kena "tap" ditengah jalan ok...!!


itu sajalah nasihat dan tips dari aku.dan aku harap nama aku bersih dan lagi suci selepas ini.. klu ada apa-apa tambahan dan kalau tidak puas hati lagi sila lah call kita boleh face to face aku boleh tunjukkan benda alah ni secara live kt ddepan mata ko!!nak x..?, klu aku ada silap silalah tegur ya.

salam

adios

0 comments: